Logo Igualada Som-hi

No perdem el tren

Igualada som una ciutat on el tren mai ha acabat d’arribar com nosaltres

voldríem i arrosseguem el fet de sentir que vam perdre el “tren important” quan

aquest va passar per Manresa i Calaf enlloc de per la nostra ciutat. Per això és

un debat recurrent entre aquells que estimem la ciutat, que volem que avanci i

que creiem en el tren com a sinònim de progrés.

El tren va trigar 40 anys a arribar a Igualada des dels primers intents al 1852

fins a ser una realitat al 1893; al 1977 vam estar apunt de perdre’l; se’ns ha

promès un munt de vegades el soterrament del pas a nivell sense que hagi

arribat; al 2010 es va aprovar el projecte de l’Eix Transversal Ferroviari per fer

realitat el tren gran tot vorejant l’autovia A-2 però no s’ha fet; i la darrera notícia

és que la Generalitat preveu, dins el Pla d’Actuació de FGC 2022-2026, la

supressió dels trens d’Igualada a Barcelona perquè siguin d’Igualada a

Martorell i allà fer transbordament amb un altre que ens porti fins a Barcelona.

De seguida que vam poder llegir aquest Pla de Ferrocarrils, vam alçar la veu i

ens vam plantar. No podem acceptar una regressió del servei. Si ara triga 1

hora i 29 minuts, no podem acceptar que s’hi sumin minuts de viatge mentre es

fa el canvi de tren a Martorell. En plena emergència climàtica és incomprensible

que la Generalitat, enlloc de millorar el tren perquè sigui una alternativa de

mobilitat en transport públic eficient, proposi una mesura com és el

transbordament a Martorell que precisament li resta competitivitat. Això voldrà

dir perjudicar als usuaris i usuàries i, malauradament, potser perdre’n, quan el

que cal és guanyar-ne. Hem iniciat un seguit d’accions amb la resta de

municipis afectats al Parlament i a l’Ajuntament per defensar Igualada, fer un

pacte de ciutat i lluitar la qüestió fins a que FGC elimini el transbordament a

Martorell del seu Pla d’Actuació.

I mentre juguem aquesta lliga, també juguem la lliga on ens juguem el nostre

futur: el tren gran. Així és com n’hi diem a l’Eix Transversal Ferroviari que

connectarà Lleida amb Girona passant per Igualada i des de la nostra ciutat en

sortirà un ramal que arribarà a Barcelona seguint el traçat de l’A-2. Un projecte

que l’alcalde Jordi Aymamí va aconseguir que quedés aprovat i dibuixat però

que el canvi de govern a la Generalitat i a l’Ajuntament va provocar que tornés

al calaix. La fórmula que nosaltres proposem per aconseguir-lo és aliar-nos

amb el Port de Barcelona i el Port Sec de Saragossa per reclamar, junts, una

línia de tren que uneixi aquests dos pols econòmics i passi per Igualada. Hem

de buscar aliats i aquests hi són. Europa posarà diners per a construir línies de

tren, estiguem alerta i aixequem el dit dient que la nostra ha de ser una de les

que s’impulsi més aviat que tard perquè seria, també, un afluent del Corredor

Mediterrani des de l’interior de la península.

Mentre lluitem per no perdre l’actual carrilet, lluitem també per guanyar el tren

gran. Hem de ser hereus d’aquells visionaris que, al 1852, van engegar la lluita

pel tren tot i trigar 40 anys a veure’l arribar a Igualada. Sense la perseverança


de tants anys mai hagués arribat. Aprenguem que els somnis s’aconsegueixen

si de manera constant es somien i es lluiten. El tren no és cap somni

impossible, és possible, i és un somni que volem fer realitat per Igualada.


Jordi Cuadras

Regidor portaveu d’Igualada Som-hi (PSC - Comuns - Igualada Oberta)

Tornar a la pàgina principal