El portaveu a l’oposició de l’Ajuntament d’Igualada, Jordi Cuadras, lamenta que
els grups d’ERC i Junts al Parlament no hagin votat a favor de la reclamació
per mantenir el tren d’Igualada a Barcelona sense transbordament a Martorell.
La Proposta de Resolució entrada pel PSC a la cambra catalana demanava a
la Generalitat que Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) rectifiqués
el Pla d’Actuació 2022-2026 i eliminés la previsió de suprimir els trens
d’Igualada a Barcelona i d’obligar-los a fer transbordament a Martorell. Una
petició entrada al mes de juliol i votada ara que no ha prosperat per la manca
de suport d’ERC i Junts.
Malgrat que la petició ha estat tombada, Cuadras explica que “seguirem
defensant Igualada i posant els interessos de la ciutat al davant de tot perquè
FGC no acabi aplicant aquesta mesura com és la supressió de l’actual tren
d’Igualada a Barcelona per fer-ne un fins a Martorell i allà canviar de comboi
per seguir fins a Barcelona, el que sumarà temps de viatge a l’actual 1 hora i 29
minuts que triga el trajecte. Vam dir que faríem tots els tràmits al nostre abast
per defensar els interessos de les igualadines i igualadins i això és el que vam
fer amb la petició que vam entrar al Parlament amb l’esperança de que els
grups hi donessin suport i FGC canviés la seva proposta. No ha estat així, ho
lamentem i estem sorpresos, però seguirem lluitant-ho”.
La formació que integren PSC, Comuns i el grup ciutadà Igualada Oberta
afegeix que “en plena emergència climàtica és incomprensible que la
Generalitat, enlloc de millorar el tren perquè sigui una alternativa de mobilitat en
transport públic eficient, proposi una mesura com és el transbordament a
Martorell que precisament li resta competitivitat. Això voldrà dir perjudicar als
usuaris i usuàries i, malauradament, potser perdre’n, quan el que cal és
guanyar-ne. Recordem que el tren és l’únic mitjà 100% sostenible que ens
connecta amb Barcelona”.
Davant aquest fet, Jordi Cuadras continua reclamant impulsar un pacte de
ciutat per fer front a aquesta mesura amb el consens de totes les forces
polítiques i dels agents socials i econòmics implicats: “Hem de passar a l’acció i
fer-nos escoltar com a ciutat. Ja ho vam reclamar al Ple del mes de juliol i
l’alcalde Marc Castells va dir que això no passaria, però la votació al Parlament
el contradiu. Ha de ser una lluita de ciutat i no de partits. Hem de fer tota la
força per evitar que ens prenguin el tren d’Igualada a Barcelona i el converteixin
en un tren d’Igualada a Martorell i que allà n’haguem d’agafar un altre per
arribar a Barcelona. De cap manera podem permetre ni acceptar el que preveu
Ferrocarrils”.
El portaveu d’Igualada Som-hi també alerta que “eliminar el tren fins a
Barcelona com vol fer FGC seria el principi del final del carrilet a Igualada. Al
1977 ja es va estar a punt de perdre aquest tren i gràcies a la pressió ciutadana
es va mantenir. És el moment de tornar a la lluita per evitar que, ara, ens
quedem sense el tren fins a Barcelona”. D’altra banda, Jordi Cuadras remarca
que “al mateix moment que demanem un bon servei de Ferrocarrils, nosaltres
també seguim reclamant que es faci realitat l’Eix Transversal Ferroviari aprovat
a l’any 2010 que preveu connectar Igualada i Barcelona en 35 minuts amb una
nova línia de tren vorejant l’autovia A-2”.
La Proposta de Resolució al Parlament que ha estat votada ara va ser
registrada al mes de juliol de manera conjunta pel diputat del PSC per l’Anoia
Jordi Riba, el del Bages Cristòfol Gimeno i la del Baix Llobregat Rocío García,
juntament amb els alcaldes d’Esparreguera, Abrera i Sant Esteve Sesrovires i
els portaveus a l’oposició de l’Ajuntament d’Igualada i l’Ajuntament de Manresa.