Igualada és una ciutat que sempre ha viscut amb la sensació d’haver quedat enrere en el mapa ferroviari. Una ciutat que és capital de comarca però amb dificultats per trobar l’autoestima i creure que és possible créixer i ser gran.
El tren va trigar més de 60 anys en arribar a Igualada per connectar-la amb Barcelona. Des de les primeres reivindicacions a mitjans del segle XIX, la ciutat perd el “tren important” que acaba passant per Manresa i Calaf per, posteriorment, viure un aïllament ferroviari fins al 1893, moment en el qual la ciutat dona la benvinguda al tren però sense connexió amb Barcelona fins a l’any 1914. Mentre les ciutats de Catalunya creixen i es desenvolupen industrialment, Igualada acumula anys de soledat i acaba arribant tard al ferrocarril.
En l’actualitat, tot i això, la realitat no és molt diferent respecte al passat. El tren entre Igualada i Barcelona té un temps de viatge d’1 hora i 30 minuts amb una velocitat mitjana de 40 km/h, mentre el soterrament del pas a nivell acumula 20 anys de promeses incomplertes i al projecte de l’Eix Transversal Ferroviari, el “Tren gran”, encara no s’ha col·locat ni la primera pedra. La darrera de les notícies, per acabar-ho d’adobar, era que l’anterior Govern de la Generalitat d’ERC preveia, dins el Pla d’Actuació 2022-2026 de Ferrocarrils de la Generalitat, la supressió dels trens d’Igualada a Barcelona per passar a ser d’Igualada a Martorell i allà obligar a fer un transbordament per canviar de tren si es volia arribar a Barcelona.
L’estiu del 2022, repassant el document, una feina que, he de dir, hauria d’haver fet el govern d’Igualada i com a mínim n’hauria d’haver estat al cas, el PSC vam destapar-ho. Va ser aleshores quan ens vam arremangar per evitar, de totes totes, que els trens d’Igualada a Barcelona desapareguessin i s’obligués a fer transbordament a Martorell. El grup municipal socialista d’Igualada, els dels ajuntaments de la comarca i el grup del PSC al Parlament, van acabar impulsant múltiples accions per demanar suprimir la proposta, per cert, amb els vots en contra d’ERC i Junts que al Parlament van defensar el transbordament a Martorell. Finalment, el nou Govern de la Generalitat encapçalat per Salvador Illa ha anunciat que descarta completament aquest projecte de manera definitiva i mantindrà el tren d’Igualada a Barcelona sense marcar cap transbordament.
Igualada es posiciona totalment en contra de qualsevol regressió en l’actual carrilet, però hem d’anar més enllà per guanyar el tren gran. Els ciutadans i ciutadanes del 2025 hem de ser hereus d’aquells avantguardistes que, l’any 1852, van iniciar la lluita pel ferrocarril fins a aconseguir-ho. El tren és sinònim de progrés, i en això Igualada sempre ha estat enrere respecte a la resta de ciutats, potser perquè Igualada i progrés són paraules que no acostumen a anar molt de la mà, però que haurien de començar a fer-ho per guanyar el futur.
Víctor Recio Rodríguez